Strategie 2020, ligt jouw organisatie op koers?

Strategie 2020

In 2015 waren de meeste bedrijven druk bezig met hun plannen voor 2020. Ideeën werden besproken, de strategie uitgewerkt, bedrijfsdoelen gedefinieerd en plannen gesmeed. Het jaartal 2020 leek bijna magisch en er waren nog zeeën van tijd om te starten. De economie zou alleen maar groeien en jouw bedrijf zou daar ruimschoots van profiteren. En mocht het je destijds aan inspiratie hebben ontbroken, dan plaatsten sites als FrankWatching voor jou de stip op de horizon. Het enige dat je hoefde te doen, was er naartoe varen.

Gebrek aan executiekracht

Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder en merk ik dat menig bedrijf op weg naar 2020 is gestrand. Oorspronkelijke idee-hebbers zijn uit het bedrijf verdwenen, strategieën vervaagd, bedrijfsdoelen niet herijkt en het ontbreekt aan executiekracht. Met name dit laatste doet bedrijven spreekwoordelijk “de das om”; de organisatie komt letterlijk tot stilstand.

Het gebrek aan executie- of daadkracht kent vaak één of meer van de volgende oorzaken:

  1. Weinig medewerkers voelen zich betrokken bij de strategie omdat ze er geringe invloed op hebben gehad toen die tot stand kwam;
  2. Slechts een zeer kleine hoeveelheid medewerkers in de organisatie kent de bedrijfsdoelen omdat deze gebrekkig worden gecommuniceerd;
  3. Meer dan de helft van de medewerkers begrijpt niet wat zij zelf kunnen bijdragen aan het verwezenlijken van de strategie;
  4. Dagelijkse beslommeringen houden medewerkers bezig zodat zij nog hooguit de helft van hun tijd aan de strategie en bijbehorende organisatiedoelen kunnen besteden.
De draad weer oppakken

Als in jouw bedrijf de executiekracht verdwenen lijkt te zijn, is het hoog tijd om de draad weer op te pakken. Rekening houdend met de hiervoor genoemde oorzaken, zou een vereenvoudigd 4-stappenplan voor revitalisering er als volgt uit kunnen zien:

Stap 1 Verzamel input

Verzamel input voor de strategie van de komende periode. Wellicht richt je je nog op 2020 of maak je al een stap richting 2022. Betrek hier een grotere groep medewerkers bij dan je tot op heden hebt gedaan. Organiseer bijvoorbeeld workshops waar (zorgvuldig geïdentificeerde) medewerkers uit verschillende disciplines zelf relevante zaken kunnen inbrengen. Stel hen in de gelegenheid om een visie op de toekomst geven. Let op: Als je medewerkers de kans geeft om mee te denken, zul je ook moeten aangeven wat je met hun inbreng doet.

Stap 2 Herdefinieer de strategie

Herdefinieer (samen met het leidend team in je organisatie) de strategie en bedrijfsdoelen voor de komende periode. Leg daartoe vast “wat” jullie willen bereiken, “hoe” jullie dat gaan doen en “wat” jullie er voor nodig hebben. Zorg dat je hierbij het wiel niet opnieuw uitvindt: Maak gebruik van bestaande management modellen. Denk bijvoorbeeld aan een financieel meerjarenplan (voor financiële projecties en ambities), het business model canvas (om te bepalen hoe je organisatie er nu uitziet) en het 6 bouwstenen model (om aan te geven waar je heen wilt en wat je daar voor nodig hebt).

Stap 3 Werk de strategie uit

Werk gezamenlijk de strategie in de volle breedte uit tot een helder stappenplan waarin je aangeeft wat jullie de komende maand, het komende kwartaal en het komende jaar gaan doen. Deze indeling helpt je om prioriteiten te stellen. Herzie dit plan eens per kwartaal zodat je altijd inspiratie blijft houden voor acties in de komende periode. Ook anticipeer je hierdoor tijdig op nieuwe ontwikkelingen in de praktijk. Op deze manier wordt je strategie een “rollend” in plaats van “statisch” plan.

Stap 4 Communiceer gericht

Geef je nieuwe strategie een krachtige naam die door iedereen herkend zal worden. Vat de strategie vervolgens samen in een heldere presentatie die voor een divers publiek geschikt is. Geef deze strategiepresentatie op alle afdelingen binnen je bedrijf: Wees inspirerend! Ontwikkel tevens een plan om opvolging aan deze eerste vorm van communicatie te geven. Leg daarbij tenminste vast hoe vaak je de organisatie wilt informeren over de voortgang ten aanzien van de strategische bedrijfsdoelstellingen en in welke vorm. Heb je er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht om eenmaal per kwartaal een strategiekrant uit te brengen waarin alleen gecommuniceerd wordt over ontwikkelingen ten aanzien van de strategie?

Geïnspireerd?

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken die je kunt ondernemen om je strategie tot leven te brengen en levend te houden. Heb ik je geïnspireerd? Aarzel dan niet langer en ga aan de slag, vandaag nog. Kan ik je daarbij helpen of heb je behoefte aan vrijblijvend advies naar aanleiding van dit blog? Zoek dan direct contact met me. Ik help je graag.